Monday, October 22, 2012

Warkah Dari Perbatasan...



aku kagum dengan karya seorang insan ciptaan Maha Esa yang bernama Malique Ibrahim


aku senang dengan hasil karya santai pelantun yang mengajak pendengar 'khayal' sambil berfikir...

Dengan rasa berat hati aku sembunyi
Dengan kekasih abadi aku bersunyi
Sebentar,tinggalku dengan attar dan rumi
Menari tanpa bumi,nyanyi tanpa bunyi
Kunantikan telunjuk dan picu terlerai
Kemenangan tanpa tentangan akan termetarai
Gapai dah melambai tak mahu mencapai
Ingkar lukis garis nipis antara damai dan lalai
Santai ya ,tapi jangan terlalu
Pergiku lama tapi bukan selalu
Syair yang kaulafaz semuanya dah kuhafaz
Sedikit zat zatmu saat kuhembus nafas 
Perang seribu malam hampir tamat
Kuhampir selamat tapi tu belum muktamat
Peluru keras memecah gelas
Warkah dari perbatasan harap dibalas

Salut... 


Just H23A, To Be Continued =))

Friday, April 6, 2012

#enamkaliempatsamadenganduabelas#


ku pacu roda dua macam juara 
dengan serba hitam harap ku tak pitam 
melangkah demi satu hasrat bukannya jerat 
dalam masa singkat harap ku tak terlambat 

ku berpusing lalu ku tongkat roda dua.. 
ku lerai butang empat walau rasa tak sempat.. 
ku percaya jika sudah tertulis rahmat.. 
ku akan pasrah tapi bukan menyerah... 

ku bertemu dengan si gadis dua.. 
duduk tersenyum lalu aku bertanya... 
dengan teliti ku dengar tutur bicaranya.. 
harap ku ingat meskipun diri penat... 

aku berdiri kesana dan kemari... 
tidak keruan meski detik berlalu pergi... 
walau cigar ditangan sudah silih berganti.. 
namun doa ku sabar teguh niat di hati 

mata melilau lalu terpandang dikau 
ku hayun langkah dengan berani pangkah... 
tanpa bersenjata atau pucuk baretta... 
hanya sebaris kata untuk luahkan rasa... 

bukan niatku buat kau terpinga lalu ternganga.. 
bukan buat kau marah atau menambah parah.. 
hanya ingin luahkan agar terbatal batil.... 
meskipun tidak ku nukil sewaktu atas katil... 

walau jawabnya aku sudah melanggar batas... 
namun semuanya bukan ditulis atas kertas.. 
meskipun pahit namun tidak ingin ku balas.. 
lebih selesa ku telan tanpa perlu berkias... 

ku tidak kesal apa yang dah berlaku 
kerna ku tahu keikhlasanku untuk kamu 
meskipun hatimu masih ada ragu 
tanpa harapan ku cuba tanpa jemu... 

ku yakin satu hari kau akan tahu... 
langit diatas takkan selalu berwarna biru... 
ku susun daktil buat hidup jadi celaru.. 
sekian ini saja jika kau mahu tahu

H23A, to be continued.....arjuna kayangan layangan <3

Monday, April 2, 2012

Detik Hati

Assalamualaikum... Lama sungguh aku tidak ke mari menukilkan apa yang terjadi dalam kehidupan yang singkat ini....aku tidak pasti adakah punya insan yang merindui tulisanku ini.. Besar ujian Allah sejak kebelakangan ini...gundahnya hati tidak ada yang peduli...mengenangkan insan yang aku sendiri sakiti. Kesal dalam hati tidak terperi...kepada Allah ku pinta jangan biarkan semuanya diakhiri... Maafkan aku menyakitimu...bukan niatku membuatkan kamu derita, terasa dengan kata2 yang aku lepaskan penuh emosi yang akhirnya memerangkap diri.. Kesakitan ditanggung sendiri dengan semangat mencari kekuatan diri...aku terlalu merindukan kamu disisi...aku tidak tergamak memungkiri impianku sendiri bersama kamu yang aku sayangi... Maafkan aku wahai calon isteri, sehebat mana kamu membenci, aku tetap akan berusaha mendapatkanmu kembali...keyakinanku pada Maha Pencipta, sedikitpun aku tidak gentar...merinduimu itu pasti, membencimu tidak sesekali.... *aku perlu mengubah diriku jika benar ingin mendapatkanmu.....H23A.....to be continued <3

Sunday, August 14, 2011

Laungan Azan Haram Di Pulau Pinang?.....=II

assalamualaikum....

ni latest post yg mungkin menyentuh sensitiviti umat Islam..tapi sebagai umat Islam, kita wajib menyiasat sesuatu perkara yang disampaikan tanpa membuat hukuman membabi buta....

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.(al-Hujurat:6).




TAJUK SURAT: 'Hukum membaca al-Quran sebelum subuh dengan menggunakan pembesar suara

KANDUNGAN NEWS: suara azan subuh dan bacaan al-Quran tidak lagi berkumandang di Pulau pinang...


Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa'id al-Khudri:

"Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda:

"Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat" (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).


nak spin agak2 la...macam mane plak ada tokok tambah bahagian halangan suara azan....hahahhaa...next tyme nk menipu pun agak2...jgn sampai kantoi....bulan ramadan ni pun nak menipu jer kerjanya...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Sunday, August 7, 2011

15 Perkara Punca Turunnya Bala Allah..=II



Daripada Ali bin Abi Talib r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

“Apabila umatku telah melakukan lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu;

1) Apabila harta negara hanya beredar di kalangan orang-orang tertentu
2) Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan
3) Zakat dijadikan hutang
4) Suami mengikut kehendak isteri
5) Anak menderhakai ibunya
6) Sedangkan dia berbaik-baik dengan kawannya
7) Dia suka menjauhkan diri daripada ayahnya
8) Suara sudah ditinggikan di dalam masjid
9) Yang menjadi ketua suatu kaum ialah orang yang paling hina antara mereka
10) Seseorang itu dimuliakan (dihormati) kerana ditakuti kejahatannya
11) Arak diminum di merata-rata tempat
12) Kain sutera banyak dipakai (oleh orang lelaki)
13) Para artis disanjung-sanjung
14) Muzik banyak dimainkan
15) Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi terdahulu

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan diubah menjadi makhluk lain.”

(Hadith riwayat Imam Turmizi)

Huraian Hadith:

Semua perkara di atas sudah biasa berlaku di sekeliling kita pada hari ini. Sebab itulah banyak bala diturunkan Tuhan. Kekayaan negara biasanya berlegar di kalangan kaum keluarga pemerintah dan sahabat handainya sahaja (kroni). Sekiranya ada apa-apa peluang untuk mendapatkan duit, maka kaum keluarga dan sahabat handainyalah yang akan didahulukan.

Zakat tidak dibayar atau pun ditunggak-tunggak, suami ikut cakap isteri (queen control), anak-anak melawan ibu bapa, masjid digunakan untuk bercerita hal-hal keduniaan dan berlawak jenaka, arak mudah didapati, para artis menjadi pujaan, muzik menjadi teman seharian dan lain-lain.

Bukan Berkhutbah, Cuba Betuli Diri Jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =II

Friday, August 5, 2011

Bila Nak Bayar Untuk Berdua?.....=D

Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa. (Al-Baqarah 2:276)

assalamualaikum...

alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana masih dapat menikmati Ramadhan di hari k-5 untuk tahun ini...moga Allah menerima amalan kita kerana puasa ni ganjaran Allah yang bagi...

kenapa dimulakan dengan ayat al-Quran? jangan pelik...post kali ini nk cerita sebahagian daripada perkara yang perlu kita lakukan di bulan ramadhan selain daripada puasa dan solat terawih semata-mata..sebalinya ada sesuatu amalan yang wajib kita lakukan yakni MEMBAYAR ZAKAT FITRAH

Zakat ini merupakan rukun Islam ketika yang disuruh Allah selepas mengucap 2kalimah syahadah dan solat dan diikuti puasa dan mengerjakan haji di Baitullah bagi mereka yang mampu...

Hadis Sahih Bukhari Jilid 2. Hadis Nombor 0781.

Dari Ibnu Umar r.a., katanya: "Rasulullah saw. mewajibkan zakat fitrah segantang kurma atau segantang gandum atas kaum muslimin, hamba sahaya atau orang yang merdeka, laki-laki atau perempuan, kecil atau besar. Dan beliau memerintahkan supaya zakat fitrah itu dibayarkan sebelum orang pergi solat Aidil fitri."

Cantiknya Islam dan al-Quran, hampir semua ayat menyeru kepada mendirikan solat akan turut diperingatkan dengan tuntutan mengeluarkan zakat...sebagai contoh...


Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah). (Al-Maaidah 5:55)


dan banyak lagi contoh dalam al-Quran dan boleh semak tafsir untuk makluman selanjutnya...

untuk tahun ini bagi wilayah persekutuan, nilai zakat fitrah adalah RM 7.00...alhamdulillah aku berjaya melaksanakannya...tapi ternyata bila Ramadhan walaupun lama xjumpa amil yg ahndle bayaran zakat di masjid, sempat la bersembang dngn beliau sambil menegur 'kesihatan' badan yg makin menaik ini

aku: assalamualaikum ustaz..
ustaz: waalaikumussalam..lama xjumpa..badan makin sihat ni..
aku: hahaha..biasa la ustaz dah xrajin bersenam...
ustaz: tahun ni nk bayar berapa org?
aku: tahun ni masih sorang, xda org rumah sebagai tanggungan =D
ustaz: kena cari la asyik bayar sorang jer...))
aku: ustaz tolong la carikan sorang, Insyaallah tahun depan bayar berdua..

*hahahhaa =))



resit pembayaran zakat Ramadhan 1432H

aku berfikir juga, sampai bila nak bayar untuk seorang? walhal perkahwinan itu akan membuka ruang rezeki yang lebih luas.....


"Dan kahwinlah orang bujang (Lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu, dan orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpa kurnia-Nya, kerana Allah swt Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui" (Surah An-Nur 24:32)


Insyaallah aku akan bersama wanita yang terbaik, solehah yang mampu beberikan kebahgiaan di dunia dan di akhirat...aminnn..

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Wednesday, August 3, 2011

Bila Ramadhan Tiba.....=II

assaamualaikum...

just nak share satu hadis yang femes apabila datangnya ramadhan bersama huraiannya...sempena ramadhan ini elok la kita sama-sama mempertingatkan amalan kita kerana tidak sapa mengetahui adakah kita akan berada di ramadhan akan datang atau tidak..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Berapa banyak orang yang berpuasa tetapi dia tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali hanya lapar dan dahaga. [Riwayat Ibnu Majah]

Huraian & Pengajaran Hadis:

i) Setiap muslim harus memahami konsep sebenar puasa supaya ibadah puasanya itu tidak menjadi suatu perbuatan yang sia-sia.

ii) Berpuasa mengikut perspektif Islam ialah menahan diri dari makan dan minum serta mengelakkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkannya mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

iii) Selain itu puasa juga bermakna menahan diri daripada perkara-perkara berikut iaitu:

a) Menundukkan pandangan mata serta mengatasinya daripada tertuju kepada segala yang tercela.

b) Menjaga lidah daripada berkata-kata perkara yang sia-sia, dusta, fitnah, cacai maki dan menyinggung perasaan orang lain.

c) Menahan pendengaran dari mendengar segala sesuatu yang ditegah agama di mana perkara yang haram diucap adalah juga haram didengar seperti mengumpat dan sebagainya.

d) Mencegah tangan, kaki dan perut serta semua anggota badan daripada melakukan atau mengambil perkara yang haram.

iv) Seorang muslim hanya akan terbentuk melalui ibadah puasa yang ditunaikan dengan penuh penghayatan di mana bagi mereka yang berpuasa sekadar untuk menunaikan kewajipan tanpa memahami apa sebenarnya yang dituntut oleh agama maka mereka tidak akan dapat merasai kemanisan nikmat puasa tersebut malah puasa itu dirasakan sebagai satu bebanan yang terpaksa ditanggung.

v) Bulan Ramadhan adalah bulan di mana pada "Mulanya RAHMAT, tengahnya PENGAMPUNAN, dan akhirnya MERDEKA dan api neraka.".Oleh itu setiap daripada kita haruslah berusaha untuk meningkatkan ketaqwaan kepada Allah S.W.T dan sentiasa mengingati-Nya dengan melakukan amalan-amalan baik di samping menjauhi segala sifat-sifat yang keji dan mungkar.Wallahualam.

Sesungguhnya yang baik adalah daripada Allah, yang bururk daripada kita sebagai manusia yang penuh dengan kesilapan dan dosa yang kita sendiri lakukan akibat kealpaan dan kelalaian kita...

Mog Allah mengampunkan dosa kita dan menerima amalan kehidupan kita dan kelak aabila kita mati nanti, moga tergolong bersamam dengan orang-orang yang soleh insyaallah...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

al-Fatihah.....=((

assalamualaikum..

alhamdulillah dan syukur, sudah 4 ramadhan kita mengharungi puasa...aku doakan kita semua berjaya menghadapi ujian-Nya yang mahu menilai setinggi mana ketaqwaan hamba-hamba-Nya.

just nak mention satu perkara sahaja...semalam 3 ramadhan genap 19 tahun (mengikut bulan Islam) pemergian datuk tersayang, Ramli bin Abdul Ghafar...beliau meninggal akibat tergelincir ketika mengambil wuduk...

masa tu aku kecil lagi..tidak faham apa erti kehilangan dan kematian...namun alhamdulillah semakin dewasa, insyaallah aku makin mengerti mengenainya...

kepada Arwah atuk, walaupun xsempat nak bermanja kasih dalam tempoh yang lama, namun cucumu ini tidak pernah melupakanmu


Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)? (An-Nisaa' 4:78)




al-Fatihah kepada semua muslimin dan muslimat yang telah kembali kepada Maha Pencipta..sesungguhnya Dunia hanyalah persinggahaln mengumpul amalan, akhirat yang kekal abadi...kita bakal menyusul kemudian...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =((

Tuesday, August 2, 2011

Racism dan Sensitif?.....=??

video

assalamualaikum...

just nak share satu video yang hangat diperkatakan ketika ini..ramai yang menyatakan ada smtg yang sensitif dalam video ini dan kononnya 'menghina Islam'...

aku dah tengok video ni beberapa kali dan mencari aspek 'menghina'...xjumpa la pulak...sebaliknya aku jumpa satu PENGAJARAN yang kita sebagai umat Islam perlu melihat dari aspek yang positif dan cuba muhasabah diri kita.

video ni menceritakan adab-adab ketika di bulan Ramadhan terutamanya berkunjung ke bazar dengan adab-adab yang sopan...

part yg kontroversi tu aku rasa part model ni pakai baju sexy then datang bazar nak membeli juadah...kalo kita fahami sebaik mungkin, sebenarnya kita kena faham, bulan puasa ni bulan mendidik kita...bulan latihan daripada Allah..

kalo kita g bazar, bohong la xda awex free hair, pakai baju ketat, nampak susuk tubuh, kalo elak untuk tengok pun, kena tengok jugak....

kita bukan nak cerita kita ni bagus macam xbuat salah, tapi dalam hidup ni kena sambil tegur menegur, amar ma'ruf nahi mungkar....



Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Al-A'raaf 7:26)


sebagai umat Islam, ingatlah, kita hidup bukan di dunia semata-mata..akhirat adalah tempat balik kita....

fikir-fikirkan...bukan berkhutbah, cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Bila Tinggal 10 Minit.....=()

Assalamualaikum...

alhamdulillah bersyukur kita masih bertemu dengan ramadhan...dah masuk puasa ketiga...allahurabbi, kejab jer masa berlalu...moga kita dapat jalani Ramadhan dengan tenang dan penuh kesabaran Insyaallah..

aku nak cite aku punya kelam kabut pagi ni. Allahhuakhbar, agak tido lewat sebab dok layan FB sangat, tengok jam pun dekat pukul 1..aiseyh, mata pun xpulak reti nk ngantuk n suruh tido awal...huhuhuu

aku lena kol 1 dengan harapan awal la terbeliak mata nak sahur.. aku kan bujang...xda family kat KL ni..so hidup pandai-pandai sendiri la..

dari 1st day berpuasa, aku memang set alarm aku kol 4 pagi mesti memekik, hari pertama sedar la dengan penuh semangat..so diteruskan dengan hari kedua..

hari kedua nasib la aku balik lewat sempat beli nasi goreng cina sblm tu...aku bangun2 tengok jam kol 5.00....alhamdulillah xla rushing sangat...aku makan relax-relax, minum air 3 gelas + cigar 2 batang tu kira rock steady la...hehehe

masuk hari ke-3, puncanya layan FB smpai kol satu...kena plak badan penat, sedar2 jam pukul 5.40...perghhh!!!!! bersilat derr cari makanan...nasib ada stock roti JOHN CENA..try makan tgk bau dah xleh blah sbb inti sardin....

gila ker, subuh kol 5.52 pagi...kira waktu kecederaan la tu aku mencekik...tapi yang penting aku dapat teguk air dulu..apa2 hal cigar diutamakan..*hehehe..abaikan kenyataan ini*...

Allah tu nak tolong hamba-Nya yang terbabas ni, mujur la aku teringat aku ada stock makanan yg sangat berkhasiat walaupun RETI nak makan tyme RAMADHAN jer...walhal hari bisa sunat dimakan sebab Sunnah Nabi SAW.....tak lain x bukan KURMA YUSUF TAIYOOB...



perghhh!!! syukur pada Allah dapat gak la smtg yg alas perut n memberikan tenaga,insyaallah boleh tahan sampai ke petang...

selamat menunaikan ibadah puasa untuk semua muslimin dan muslimat...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))