Tuesday, November 30, 2010

Tidak Ku Nafikan Kebenaran Jawapan...=II

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah S.W.T memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini."

Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya." Barulah pemuda ini beranjak keluar. Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu. "Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya.

Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut. Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. "Si pemuda tersenyum dan berkata. "Silakan!" Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya." "Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!" "Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua dibawah sinaran matahari?"



-Satu yang tiada duanya ialah Allah S.W.T.

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah S.W.T. berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah S.W.T. menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah S.W.T. berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah S.W.T. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: Tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah S.W.T. berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untukkaumnya, lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah:60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah S.W.T. berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing." (At-Takwir :18 )

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami,sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala. "Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah S.W.T. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai." (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya':69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah S.W.T. "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28)

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun,setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!"

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah." Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, WaAsyhadu Anna Muhammadar Rasulullah." Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Sunday, November 21, 2010

Jaga 13 Yang Wajib..=))

Assalamualaikum...

ada info berkaitan aurat wanita yang ingin dikongsikan..sebarkan...

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan
- Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang
- Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka
- Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya
- Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani,

Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah

- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu.
Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah:
Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja
- Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya
- Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya
- Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram
- Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik
- Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi
- Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya
- Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah
- Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud :
Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya

sumber daripada petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim



to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Wednesday, November 10, 2010

Proton INSPIRA...=))

assalamualaikum

alrite..post kali ni aku nk cite pasal kete plak...aku rase aku xpernah buat cite pasal kete melainkan cite kete aku jer la..hahaa..dah aku ni jenis jarang g testdrive kete so xda la story pasal kete sgt...

aku xda keje so aku g showroom proton kat kampar....mmg ramai org dtg tgk...al-maklum la lunch hour...

proton baru lancar latest model dari proton yg diberi nama PROTON INSPIRA.....proton Inspira keluar dalam 3 spec...2 spec dengan cc 1.8 dan satu ag spec 2.0cc...

proton inspira kali ni guna engine MIVEC, 4 Cylinder DOHC 16V......disc break depan belakang....tayar plak 205/60 R16....

aku rase nama dia INSPIRA sebab dari inspirasi Mitsubishi Lancer 2.0.....bentuk boleh dikatakan hampir sama n promoter td story hampil 90% mirip Lancer GT 2.0....

inspira ada 4 kaler...Hitam, Merah Plum, Kelabu & Putih Solid

harga plak bergantung kepada spek kete n kaler yg berkenan di hati:

a) Inspira 1.8 (MT) =RM 78,999.00 (M) / 78,549.00 (S)
b) Inspira 1.8 (CVT)=RM 84,999.00 (M) / 84,549.00 (S)
c) Inspira 2.0 (CVT)=RM 91,999.00 (M) / 91,549.00 (S)

* M= Metalic S= Solid


cam biasa bayaran muka 10% la.....kalo x korang letak muka korang jadi cagaran tu pun kalo laku la...hahahaha..kalo nak compare la pada aku keta ni kalo sekali tgk mmg smart....mmg sebijik lancer....kalo ada modal lebih depan masuk bodykit lancer ori...kalo mampu beli la lancer ori.....baru RM 120K...hahhahahaa...

ada beberapa pic Inspira yg berjaya aku snap....maaf la kalo kureng...


pandangan depan INSPIRA


pandangan belakang INSPIRA

pandangan bahagian engine


Dashboard INSPIRA



transmission INSPIRA


boleh letak barang besar dgn menurunkan seat belakang INSPIRA


Suspension belakang INSPIRA


piping system INSPIRA

lampu depan & belakang INSPIRA





pape pun ni gak yg aku nak kalo mampu la....real mitsubishi lancer GT 2.0..hahahhaa..


mitsubishi lancer GT 2.0

untuk keterangan lanjut sila la ke showroom Proton yg berdekatan anda....boleh test drive...hehehee...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Tuesday, November 9, 2010

60 Cara? Mak Aiii...=D

Assalamualaikum

60 cara untuk memiliki n mengekalkan rasa sayanag n cinta isteri anda...

1. Make her feel secure; (sakina- tranquillity) QUIT BEING AGGRESSIVE

2. When you go home say 'Assalamualaikum. ' (Greetings) It kicks the shaitaan out of your home!

3. Prophet (sallallahu alaihi wa sallam) described the wife as a fragile vessel and said to take care of this vessel that’s fragile. Remember that there is goodness in this vessel so treat it gently.

4. When you advise her, do so in privacy, in a peaceful environment. NOT IN PUBLIC as it’s a type of slandering.

5. Be generous to your wife- it keeps her LOVED

6. Move and let her have your seat. It will warm her heart.

7. AVIOD ANGER. HOW? Keep your wudu at all times. Prophet sallallahu alaihi wa sallam said if you are angry, sit down, if you’re sitting, then lie down. Follow the sunnah!

8. Look good and smell great for your wife. IT keeps the LOVE!

9. Don’t be rigid. It will break you. Prophet Mohammed – sallallahu alaihi wa sallam (SAW means “May the blessings and the peace of Allah be upon him” (Muhammad).) said 'I am the best amongst you and I am the best to my wife'. Being rigid and harsh will not bring you close to Allah and neither does it make you more of a man.

10. Listen to your wife-BE a GOOD LISTENER

11. YES to flattering NO to arguing. Arguing is like poison in a marriage. Al zawai said 'When Allah (swt) wants evil for people He will leave them to argue amongst themselves'.

12. Prophet sallallahu alaihi wa sallam said to call your wives with the best name, any name she loves to hear. Prophet Mohammed sallallahu alaihi wa sallam called Aisha 'ya Aish' as an endearment.

13. Give her a pleasant surprise. I.e. if she loves watermelon, bring her one out of the blue. It will grow the love in her heart.

14. Preserve your tongue! Prophet sallallahu alaihi wa sallam said the tongue will throw people in the hell fire so watch what you say and how you say it!

15. All of us have shortcoming. Accept her shortcoming and Allah (swt) will put barakat in your marriage.

16. TELL her you appreciate her. SHOW her you appreciate her.

17. Encourage her to keep good relation with her relative, her mum and dad etc.

18. Speak with her with a topic of HER interest.

19. In front of her relative praise her. Confirm/ realize that she is wonderful, and that she is a good person in front of her family.

20. Give each other gifts. You will love each other more. Prophet sallallahu alaihi wa sallam said gifts increases love.

21. Get rid of the routine once in a while, surprise her with something, it will get rid of the rust and polish it!

22. Husnul zaan- We have a demand from Allah (swt) that we have to think good of people. Think good of your spouse.

23. Ignore some of her mistakes- pretend you did not see/hear some of her small mistakes. It was a practice of Ali (RA). It’s like putting a hole in your memory. Don’t save it in your memory!

24. Increase the drops of patience, especially when she is pregnant or when she is on her monthly period.

25. Expect and respect her jealousy. Even Aisha (ra) used to get jealous.

26. Be humble. If your profession is good, respect that she is looking after your children, she is much more than you, she is the leader at home, her strength is your strength, and her success is your success.

27. Don't put your friends above your wife.

28. Help your wife at home. Prophet sallallahu alaihi wa sallam used to help his wives at home and he was the best of creation. He used to sew his own clothes.

29. Help her respect your parents, you can’t force her to love them, but she can be helped to gradually love them.

30. Show your wife she is the ideal wife.

31. Remember your wife in your duaas. It will increase the love and protect it.

32. Leave the past. It brings nothing but pain and grief. It’s not your business. The past is for Allah (swt).

33. Don't try to show her that you are doing her a favour by doing something, like buying food for the house, because in reality we are the courier of sustenance, not the providers, as Allah is the provider. It’s also a way of being humble and thankful to Allah (swt)

34. Shaitaan is your enemy, not your wife. Sometime when husband and wife are talking a fight breaks out, then shaitaan is present there as a third person so he is the real enemy. It is not enough to hate the shaitaan, but you have to see him as an enemy as Allah has commanded. Shaitaan loves divorce. HE comes everyday and sits office and asks the devils what they have done, some say i have made a person steal, or i have made someone drink etc. And one devil will say i have made a man divorce his wife, and he is crowned as the one who has done the best job.

35. Take the food and put it in her mouth. Prophet sallallahu alaihi wa sallam taught us this. It’s a blessing. The food doesn’t just go to her stomach, but straight to her heart. It increases the love and mercy between you.

36. Protect your wife from the evil of the shaitaan and mankind. She is like a precious pearl that needs protecting from the envy of human devils and shaitaan.

37. Show her your smile. Smile at your wife. IT’S A CHARITY.

38. Small problems/ challenges can become a big problem. Or if there is small thing she didn't like and you keep repeating them anyway, it will create a wall between you. Don’t ignore them as it can become big.

39. Avoid being harsh hearted and moody. Allah said of prophet (saw) 'if you were harsh hearted they (the companions) would have left you.' It confirms prophet sallallahu alaihi wa sallam was not harsh hearted, so GET RID OF IT.

40. Respect her thinking. It’s strength for you. Show you like her thoughts and suggestions.

41. Help her to achieve her potential and help her to dig and find success within as her success is your success.

42. Respect the intimate relationship and its boundaries. Prophet sallallahu alaihi wa sallam said she is like a fragile vessel and she needs to be treated tenderly. Sometime she may not be feeling well; you must respect and appreciate that feeling.

43. Help her to take care of the children. Some men think it makes them appear less of a man but in fact it makes you appear a bigger man and more respected, especially in the sight of Allah (swt).

44. Use the gifts of the tongue and sweet talk her. Tell her she looks great, be an artist. Pick and choose gifts of the tongue.

45. Sit down and eat with her and share food with her.

46. Let her know you are travelling. Don't tell her out of the blue as it’s against Islam. Tell her the date/ time of when you are coming back also.

47. Don't leave the house as soon as trouble brews.

48. The house has privacy and secrecy. Once you take this privacy and secrecy to your friends and family you are in danger of putting a serious hole in your marriage. This secrecy stays home. Islam is against leaving them out like a garage sale for anyone to come and pick and choose.

49. Encourage each other for ibadah, i.e. plan a trip for hajj or umrah together. It increases and strengthens the love when you help each other perform a good deeds together i.e, do tahajuud together,or go to a dars together etc.

50. Know her rights, not only written in paper but engraved in your heart and engraved in your conscious.

51. Allah( swt) said 'live with your wives in kindness.' Treat them with kindness and goodness. It means in happy times and in sadness treat her with goodness and fairness.

52. Prophet sallallahu alaihi wa sallam showed that at the time of intimacy. Don’t jump on your wife like an animal!

53. When you have a dispute with your wife don’t tell everyone. It’s like leaving your wounds open to germs so be careful who you share your problems and disputes with.

54. Show your wife you really care for her health. Good health of your wife is your good health. To care for her health shows her that you love her.

55. Don’t think you are always right. No matter how good you are you have shortcomings. You are not perfect as the only one who was perfect in character was prophet sallallahu alaihi wa sallam Get rid of this disease.

56. Share your problems, your happiness, and your sadness with her.

57. Have mercy on her weakness. Have mercy when she is weak or strong as she is the fragile vessel. Prophet sallallahu alaihi wa sallam said that your wife is a trust in your hand.

58. Remember you are her strength, someone to lean on in times of hardship.

59. Accept her as she is. Prophet sallallahu alaihi wa sallam said that women are created from the rib which is bent. If you try to straighten her you will break her (divorce). Prophet sallallahu alaihi wa sallam said that you may dislike one habit in her but you will like another manner in her so accept her as she is.

60. Have good intention for your wife all the time, Allah monitors your intention and your heart at all times. Allah (s.w.t) said Among His Signs is that He created for you wives from among yourselves, that you may find repose in them, and He has put between you affection and mercy. Verily, in that are indeed signs for a people who reflect.

harigailah ketika beliau masih ada...nanti dah bujang semula baru nk sedar xguna la...semoga perkahwinan kalian peroleh keberkatan insyaallah...

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Cara Memakai Cincin Mengikut Sunnah Rasulullah...=))

Assalamualaikum

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw. Nabi Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:


1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk
3] ibu jari

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk jari tengah dan ibu jari adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan.

Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi s.a.w memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi s.a.w dapatlah kita pahala.

Sebarang perhiasan berkaitan jantina berlainan juga adalah HARAM dipakai...

sebarkan....

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Al-kisah Udang...=))

Assalamualaikum

Kisah berlaku di sebuah kampung. Seorang suami bekerja sebagai kelasi kapal telah pulang ke rumah setelah tiga bulan berada di atas kapal. Dalam perjalanan pulang dia telah berkira-kira untuk melepaskan rindu bersama-sama isterinya.

Setibanya di rumah, dia terus meluru ke arah isterinya sambil berkata, "Yang.....abang nak lah !!".

Isterinya pun menjawab : " malam sikitlah bang...kan anak ada tu" sambil menunjuk anak mereka yang berusia 12 tahun itu. Si suami tak puas hati...mana tak, dah tiga bulan tahan, balik2
tak dapat! bengang beb.

Last2, si suami mencari idea untuk menyuruh anak nya keluar dari rumah...sejam pun jadilah. Last2, dia pun mendapat idea, di panggilnya si Amin, anaknya.

Min...abah dah lama tak makan udang, engkau boleh belikan udang galah kat kedai tak? Tapi, aku nak seekor udang betina dan seekor udang jantan" Si amin mengerut dahi " Macam mana saya nak kenal udang jantan dengan betina ayah ?"

"Alah....kau pandai2 lah carik!"

Begitulah muslihat si ayah. Fikirnya dengan cara begini bolehlah dia melengah-lengahkan masa anak nya...so bolehlah dia melayan isterinya.

Si anak yang dari tadi kebingungan telah keluar dari rumah dan duduk seketika di bawah rumah. Sambil2 berfikir macam nak bezakan udang jantan dengan betina, tiba2 dia terdengar satu bunyi yang amat asing dari atas rumah dan terdengarlah dia perbualan antara si ayah dengan si ibu.

Sambil kedengaran bunyi2 yang asing itu, tetiba terdengarlah dia
ibunya berkata2 kepada si ayah....

" Hai bang...panjang tangan nampak" Kata si ibu, apabila dilihatnya tangan suaminya merayap begitu rakus sekali.

" Mestilah....tengah stim !!" Jawab suaminya....anaknya terkedu!!!!

Selepas beberapa seketika amin terdengar lagi perbualan

" Hai yang....terjegil mata nampak" Kata si suami apabila melihatkan gelagat isterinya menjegilkan mata kerana menahan keseronokan semasa
si suami sedang mendayung.

" Mestilah tengah stim !!" Jawab pula si isteri....anaknya makin kebingungan.

Selepas tu, si amin terdengar satu bunyi yang begitu kuat dari bilik ayahnya...dan tetiba suasana sunyi.

Selang beberapa ketika dia terdengar ibunya berkata " Bang jangan
rendam lama2 sangat!"

Suaminya menjawab: "Alah...rendam lama2 pun bukannya reput"

Si anak tersenyum...dia bangun dan terus kekedai membeli pesanan bapanya.

Apabila pulang ke rumah, bapanya sudah menanti kepulangan anaknya, maka terjadilah satu perbualan antara anak dan ayah.

" Kau dah beli udang ?"

"Dah sambil menunjukkan dua ekor udang kepada ayah nya?"

" Mana satu udang jantan?" Tanya ayahnya.

" Yang ni....sebab tangan dia panjang!"...jawab anaknya dengan confident. Bapanya mengerut dahi.

" Mana satu udang betina?" Tanya ayahnya lagi

"Yang ni...sebab mata dia terjegil" jawab anaknya.

" Kurang ajar...kau mengendap ye..." Kata si ayah sambil menampar anaknya. maka tersungkurlah si anak....bertaburlah udang yang dibelinya sehingga jatuh ke dalam longkang .

Dengan marah bapanya berkata " Kutip udang dalam longkang tu...karang terendam pulak !"

Anak nya menjawab " TERENDAM PUN BUKAN NYA REPUT!!!!!"


hahahahhaa....moral of the story? LU PIKIR LA SENDIRI....

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Monday, November 8, 2010

Nampak Macam Simple Tapi Orang Selalu Pandang Remeh...=II

Assalamualaikum

SILA AMBIL PERHATIAN

Jangan guna “Bye” kerana “Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”
Jangan guna “A’kum” kerana “A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.
Jangan guna “Semekom” kerana “Semekom” bermaksud “Celaka Kamu.”
Gunakan perkataan “Salam” sebagai singkatan bagi “Assalammualaikum.”
Tolong forward kepada umat Islam yang lain, untuk elakkan diri daripada membuat dosa yang tidak disengajakan.

Tulis “Makkah tetapi jangan tulis “Mekah” coz “Mekah” = House of Wine.
Tulis “Masjid tetapi jangan tulis “Mosque” coz “Mosque” = Mosquitos.
Tulis “Allah” jangan tulis “4JJI” coz “4JJI” = For Judas Jesus Isa Al-Masih.
Tulis “Salam” jangan tulis “Ass” coz “Ass” = Donkey / Ass.
Ia semua terpulang pada awak kemudian untuk menggunakan sesuai satu atau bukan, tetapi jika anda mencintai Islam kemudian menggunakan sesuai satu.

Banyak cara menyesatkan umat akhir zaman....ramai beranggapan perkara yang RAMAI ORANAG SUKA ITULAH YANG DIAJAR ISLAM.....fahaman salah n sesat...perkara yang orang suka itu kebanyakkannya hiburan n amalan dunia yg jauh dari syariat Islam...berhati-hati...

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Pabila Mentaliti Orang Islam Di Momokkan Dengan Sains...=II

Assalamualaikum

smtg menarik untuk dibaca...

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam. tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. jadi kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat, contohnya coke dan maggi. Coke tu sangatlah beracun, dan ia sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi). Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6. Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal nij juga mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan
pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. soya juga ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Secara kesimpulannya para kafir agen dajal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua.

akhir zaman terlalu hebat akan ancaman dunia...pilihlah jalan yg memegang tali Allah...semoga kamu tidak sesat....

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Ingat Suka-suka Ker Solat Awal Waktu? Ada Banyak Kelebihannya...=))

Assalamualaikum

bila berbicara bab solat ni psti ada diantara kita yg sering melengahkan solat...sebenarnya solat diawal waktu bnyak kelebihannya...segalanya berkaitan dgn fenomena warna alam...

fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

Waktu Subuh

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zohor

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Magrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Qiamullail

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.

Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

bukan nak cakap la, mmg bnyak manfaat kan...kalo dapat solat pada awal waktu tu kira alhamdulillah la...lebih-lebih lagi dapat berjemaah....aku ni pon kadang-kadang caca marba gak waktu solat....tapi pada aku sesibuk maa kita tentang urusan dunia jgn la sesekali meninggalkan solat...kita semua banyak dosa...tapi ingat jalan pulang kita hanyalah satu, bertemu ALLAH SWT...



bak kata bapak aku "Susah org bersolat dgn org xbersolat lain"...

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Peringatan Kepada Musuh Rasulullah...=II

Assalamualaikum

ini ada satu kisah menarik untuk dikongsikan...mungkin anda pernah membaca atau mendengarnya..mari kita recall bersama-sama...


Kata-kata Syeikh Az-Zabidi: “Musuh-musuh Rasulullah s.a.w., selepas menghancurkan makam-makam mulia di perkuburan Al-Baqi’, mereka beralih ke kubah makam Rasulullah. Salah seorang daripada mereka pun naik ke puncak kubah untuk menghancurkannya, serta-merta Allah mengirimkan petir/api menyambar orang tersebut... dengan hanya sekali sambaran lelaki itu pun terus kejang dan mati sedangkan jasadnya melekat di atas kubah yang mulia itu.

Hingga kini tiada seorang pun mampu menurunkan mayat tersebut dari atas kubah. Kemudian seorang yang sangat soleh bermimpi berjumpa Nabi s.a.w. dan memberitahunya bahawa tidak akan ada seorang pun yang mampu menurunkan mayat tersebut. Dengan kata lain, orang tersebut “dikuburkan” di atas kubah itu; dengan meletakkan sesuatu di atasnya sebagai penutup.... semoga menjadi 'ibrah dan pengajaran.”




ga,bar ini diambil pada 2007/1427H....Pembenci Rasulullah s.a.w. Terpanggang di atas Qubbah Khadhra (Kubah Hijau Makam Rasulullah s.a.w)

PERINGATAN: tidak mempercayai walaupun satu huruf di dalam al-Quran automatik terbatal akidah..inikan pula menentang n cuba untuk mengkhianati Rasulullah walaupun terhadap makam Baginda...sesungguhnya Rasulullah adalah kekasih Allah dan dilindungi oleh pencipta-Nya...

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Sunday, November 7, 2010

Mari Kita Peluk-peluk...=))

Assalamualaikum....

ni post cite pasal pelok plak...bukan peluk bantal atau peluk tiang...ni cite pasal peluk orang...sapa itu orang? sudah pastinya yang halal lagi mendatang pahala serta kenikmatan...Isteri Tercinta...



Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun. Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

`Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

`Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit’ di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

`Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

`Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah. 

maka peluklah sepuas-puasnya...nanti dah xda xdapat nk peluk dah...ni aku yg bujang ni peluk bantal jer...kehkehkeh...jangan peluk wanita yang bukan mahram...HARAM!!!!!



to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Torres Pemusnah.....Real Teruskan Penguasaan...=))



assalamualaikum...

post tentang bola plak kali ni...dua goal ledakan Fernando Torres memastikan rekod kebangkitan sempurna Liverpool berterusan setelah membenam pendahulu liga Chelsea awal pagi semalam..

Torres meledak jaringan pertama pada minit ke 11 hasil hantaran Dirk Kuyt yg kembali beraksi setelah pulih dari kecederaan buku lali memerangkap pertahanan Chelsea yang diketuai John Terry seterusnya menewaskan Peter Cech di gawang Chelsea...



giliran Raul Meireles pula menjadi perancang untuk goal kedua Liverpool sebelum sepakan lencong Fernando Torres sekali lagi menggamatkan Anfield...ini merupakan jaringan ke-6 Torres dari 5 perlawanan menentang Chelsea di Anfield...



Chelsea memasukkan Didier Drogba pada separuh masa kedua untuk memantapkan bahagian serangan ternyata berjaya mengucar-kacirkan pertahanan Liverpool....tolakan rendah Drogba berjaya ditampat keluar oleh Reina selain menyelamatkan percubaan Nicolas Anelka sebelum singgah ke palang goal....

Liverpool seharusnya menambah jaringan menerusi Kuyt dan Maxi namun peluang tersebut disia-siakan....kemenangan Liverpool ini menjadikan beza pendahulu dengan pasukan di tangga kedua, Manchester United hanya 2 mata sementara Arsenal tumbang di Emirates kepada Newcastle United hasil jaringan tunggal Caroll...

perlawanan tumpuan pertengahan minggu hadapan menyaksikan United Derby melibatkan Manchester united menentang Manchester City manakala pendahulu Chelsea akan menentang Fulham di Stamford Bridge....Liverpool pula akan berkunjung ke Wigan dan Arsenal akan menentang Wolverhampton....



sementara itu dalam kancah Primera Liga Real Madrid meneruskan aksi mantap setelah menewaskan Athletico Madrid 2-0....madrid mendahului pada minit ke-13 melalui Ricaldo Carvalho...6 minit kemudian Ozil menjaringkan gol kedua untuk Madrid kekal sebagai pendahulu....



mengekori rapat adalah pasukan Barcelona yang turut mencatatkan kemenangan 3-1 terhadap Getafe....Messi, Villa dan Rodriguez masing-masing menjaringkan goal untuk Barcelona...

video


to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Thursday, November 4, 2010

Nama Suami Selepas Nama Isteri...=??

assalamualaikum...

post kali ini berkaitan letak nama suami kat belakang..setelah menikah, terkadang seorang wanita mengganti namanya belakangnya atau nama keluarganya dengan nama suaminya. Hal ini juga banyak dilakukan di negara-negara barat, seperti istrinya Bill Clinton: Hillary Clinton yang nama aslinya Hillary Diane Rodham; istrinya Barrack Obama: Michelle Obama yang nama aslinya Michelle LaVaughn Robinson, dan lain-lain.

Lalu bagaimanakah pendapat para ulama tentang masalah ini?

Fatwa Lajnah Da’imah:
Fatawa al-Lajnah ad-Da’imah lil Buhutsil Ilmiyyah wal Ifta’ juz 20 halaman 379.

Pertanyaan :
Telah umum di sebagian negara, seorang wanita muslimah setelah menikah menisbatkan namanya dengan nama suaminya atau laqobnya. Misalnya: Zainab menikah dengan Zaid, Apakah boleh baginya menuliskan namanya : Zainab Zaid? Ataukah hal tersebut merupakan budaya barat yang harus dijauhi dan berhati-hati dengannya?

Jawab :

Tidak boleh seseorang menisbatkan dirinya kepada selain ayahnya.

Alloh subhanahu wa ta’ala berfirman:

ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ

“Panggillah mereka (anak-anak angkat itu) dengan memakai nama bapak-bapak mereka, itulah yang lebih adil di sisi Allah.” [QS al-Ahzab: 5]

Sungguh telah datang ancaman yang keras bagi orang yang menisbatkan kepada selain ayahnya. Maka dari itu tidak boleh seorang wanita menisbatkan dirinya kepada suaminya sebagaimana adat yang berlaku pada kaum kuffar dan yang menyerupai mereka dari kaum muslimin.

وبالله التوفيق، وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم

al-Lajnah ad-Da’imah lil Buhutsil Ilmiyyah wal Ifta’

Ketua : Abdul Aziz bin Abdillah bin Baz

Wakil : Abdul Aziz Alu Syaikh

Anggota :
Abdulloh bin ghudayyan
Sholih al-Fauzan
Bakr Abu Zaid
فتاوى اللجنة الدائمةالسؤال الثالث من الفتوى رقم ( 18147 )
س3: قد شاع في بعض البلدان نسبة المرأة المسلمة بعد الزواج إلى اسم زوجها أو لقبه، فمثلا تزوجت زينب زيدا، فهل يجوز لها أن تكتب: (زينب زيد)، أم هي من الحضارة الغربية التي يجب اجتنابها والحذر منها؟
ج3: لا يجوز نسبة الإنسان إلى غير أبيه، قال تعالى: { ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ } (1) وقد جاء الوعيد الشديد على من انتسب إلى غير أبيه. وعلى هذا فلا يجوز نسبة المرأة إلى زوجها كما جرت العادة عند الكفار، ومن تشبه بهم من المسلمين
وبالله التوفيق، وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.
اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء
عضو … عضو … عضو … نائب الرئيس … الرئيس
بكر أبو زيد … صالح الفوزان … عبد الله بن غديان … عبد العزيز آل الشيخ … عبد العزيز بن عبد الله بن باز
***



Fatwa Syaikh Sholih al-Fauzan hafidzohulloh

Pertanyaan :
Apakah boleh seorang wanita setelah menikah melepaskan nama keluarganya dan mengambil nama suaminya sebagaimana orang barat?

Jawab :

Hal itu tidak diperbolehkan, bernasab kepada selain ayahnya tidak boleh, haram dalam islam.

Haram dalam islam seorang muslim bernasab kepada selain ayahnya baik laki-laki atau wanita. Dan baginya ancaman yang keras dan laknat bagi yang melakukannya yaitu yang bernasab kepada selain ayahnya hal itu tidak boleh selamanya.

Dari kaset Syarh Mandhumatul Adab Syaikh al-Fauzan Hafidhohulloh

السؤالهل يجوز للمرأة بعد الزواج ان تتنازل عن اسمها العائلي وتاخذ اسم زوجها كما هو الحال في الغرب؟الجواب
هذا لا يجوز الانتساب الى غير الاب لا يجوز حرام في الاسلام
حرام في الاسلام ان المسلم ينتسب الى غير ابيه سواءا كان رجلا ام امرأة وهذا عليه وعيد شديد وملعون من فعله الذي ينتسب الى غير مواليه او ينتسب الى غير ابيه هذا لا يجوز ابدا
من شريط شرح منظومة الآداب للشيخ الفوزان حفظه الله
***



Fatwa Syaikh Muhammad Ali Farkus hafidzohulloh

Pertanyaan :

Apakah wajib secara syar’i bagi seorang wanita menyertakan nama suaminya atau sebisa mungkin tetap menggunakan nama aslinya?

Jawab :
:الحمد لله ربِّ العالمين، والصلاة والسلام على من أرسله الله رحمة للعالمين، وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدين، أمَّا بعد

Tidak boleh dari segi nasab seseorang bernasab kepada selain nasabnya yang asli atau mengaku keturunan dari yang bukan ayahnya sendiri. Sungguh islam telah mengharamkan seorang ayah mengingkari nasab anaknya tanpa sebab yang benar secara ijma’.

Alloh berfirman :

ادْعُوهُمْ لآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللهِ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

Dan sabda nabi shollallohu alaihi wa sallam :

مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوْ انْتَمَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يَقْبَلُ اللهُ مِنْهُ يَوْمَ القِيَامَةِ صَرْفًا وَلاَ عَدْلاً

“Barang siapa yang mengaku sebagai anak kepada selain bapaknya atau menisbatkan dirinya kepada yang bukan walinya, maka baginya laknat Alloh, malaikat, dan segenap manusia. Pada hari Kiamat nanti, Alloh tidak akan menerima darinya ibadah yang wajib maupun yang sunnah”
Dikeluarkan oleh Muslim dalam al-Hajj (3327) dan Tirmidzi dalam al-Wala’ wal Habbah bab Ma ja’a fiman tawalla ghoiro mawalihi (2127), Ahmad (616) dari hadits Ali bin Abi Tholib rodhiyallohu anhu.

Dan dalam riwayat yang lain :

مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ غَيْرُ أَبِيهِ، فَالجَنَّةُ عَلَيْهِ حَرَامٌ

“Barang siapa bernasab kepada selain ayahnya dan ia mengetahui bahwa ia bukan ayahnya, maka surga haram baginya.”
Dikeluarkan oleh Bukhori dalam al-Maghozi bab : Ghozwatuth Tho`if (3982), Muslim dalam “al-Iman” (220), Abu Dawud dalam “al-Adab” (bab Bab Seseorang mengaku keturunan dari yang bukan bapaknya (5113) dan Ibnu Majah dalam (al-Hudud) bab : Bab orang yang mengaku keturunan dari yang bukan bapaknya atau berwali kepada selain walinya (2610) dan Ibnu Hibban (415) dan Darimi (2453) dan Ahmad (1500) dan hadits Sa’ad bin Abi Waqqosh dan Abu Bakroh rodhiyallohu anhuma.

Maka tidak boleh dikatakan : Fulanah bintu Fulan sedangkan ia bukan anaknya, tetapi boleh dikatakan : Fulanah zaujatu Fulan (Fulanah istrinya si Fulan) atau tanggungannya si Fulan atau wakilnya Fulan. Dan jika tidak disebutkan idhofah-idhofah ini -dan hal ini sudah diketahui & biasa- maka sesungguhnya apa-apa yang berlaku dalam adat, itulah yang dipertimbangkan dalam syari’at-.
والعلمُ عند الله تعالى، وآخر دعوانا أنِ الحمد لله ربِّ العالمين، وصلى الله على نبيّنا محمّد وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدين، وسلّم تسليمًا

Makkah, 4 Syawwal 1427 H
Bertepatan dengan 16 Oktober 2006 M
***
السؤال: هل الواجبُ على المرأةِ حملُ لقبِ زوجِها شرعًا أم بإمكانها البقاء على لقبها الأصليِّ ؟الجوابالحمد لله ربِّ العالمين، والصلاة والسلام على من أرسله الله رحمة للعالمين، وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدين، أمَّا بعد:
فلا يجوزُ من حيث النسبُ أن يُنْسَبَ المرءُ إلى غير نسبه الأصلي أو يُدَّعَى إلى غير أبيه، فقد حَرَّم الإسلام على الأب أن يُنْكِرَ نَسَبَ ولدِه بغير حقٍّ إجماعًا، لقوله تعالى: ﴿ادْعُوهُمْ لآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللهِ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَّحِيمًا﴾ [الأحزاب: 5]، ولقوله صلى الله عليه وآله وسلم: «مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوْ انْتَمَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يَقْبَلُ اللهُ مِنْهُ يَوْمَ القِيَامَةِ صَرْفًا وَلاَ عَدْلاً»(١- أخرجه مسلم في «الحج» (3327)، والترمذي في «الولاء والهبة» باب: باب ما جاء فيمن تولى غير مواليه (2127)، وأحمد (616)، من حديث علي بن أبي طالب رضي الله عنه، وفي رواية أخرى: «مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ غَيْرُ أَبِيهِ، فَالجَنَّةُ عَلَيْهِ حَرَامٌ»(٢- أخرجه البخاري في «المغازي» باب: غزوة الطائف (3982)، ومسلم في «الإيمان» (220)، وأبو داود في «الأدب» باب: باب في الرجل ينتمي إلى غير مواليه (5113)، وابن ماجه في «الحدود» باب: باب من ادعى إلى غير أبيه أو تولى غير مواليه (2610)، وابن حبان (415)، والدارمي (2453)، وأحمد (1500)، من حديث سعد بن أبي وقاص وأبي بكرة رضي الله عنهما)
، فإذا كان لا يجوز أن يقال: فلانة بنت فلان وهي ليست ابنته، ولكن يجوز أن يقال: فلانة زوجة فلان أو مكفولة فلان أو وكيلة عن فلان، فإذا لم تذكر هذه الإضافات -وكانت معروفة معهودة- «فإنّ ما يجري بالعرف يجري بالشرع».
والعلمُ عند الله تعالى، وآخر دعوانا أنِ الحمد لله ربِّ العالمين، وصلى الله على نبيّنا محمّد وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدين، وسلّم تسليمًا.
مكة في: 4 شـوال 1427ﻫ
الموافق ﻟ: 26 أكتوبر 2006م
***




Lalu, Bagaimana yang disyariatkan?

Yang disunnahkan adalah menggunakan nama kunyah (baca: kun-yah), sebagaimana telah tsabit dalam banyak hadits, dan ini jelas lebih utama daripada menggunakan laqob/julukan-julukan yang berasal dari adat barat ataupun ‘ajam.

Sebagaimana yang dikatakan oleh syaikh al-Albani rohimahulloh dalam Silsilah al-Ahaadits ash-Shohihah no. 132 :
Rosululloh shollallohu alahi wa sallam bersabda :

اكْتَنِي [بابنك عبدالله – يعني : ابن الزبير] أَنْتِ أُمَّ عَبْدِ اللَّهِ

“Berkun-yahlah [dengan anakmu –yakni: Ibnu Zubair] kamu adalah Ummu Abdillah” [Lihat ash-Shohihah no. 132]

Dikeluarkan oleh al-Imam Ahmad : haddatsana Abdurrozzaq (bin Hammam, pent), haddatsana Ma’mar (bin Rosyid, pent) dari Hisyam (bin ‘Urwah, pent), dari bapaknya (Urwah bin Zubair, pent) : bahwa ‘Aisyah berkata kepada Nabi shollallohu alaihi wa sallam :
يَا رَسُولَ اللَّهِ كُلُّ نِسَائِكَ لَهَا كُنْيَةٌ غَيْرِي فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فذكره بدون الزيادة
“Wahai Rasulullah, semua istrimu selain aku memiliki kun-yah”, lalu Rasulullah shollallohu alaihi wa sallam bersabda kepadanya : (lalu beliau menyebutkan hadits ini tanpa tambahan).

Berkata (Urwah, pent) : Ketika itu ‘Aisyah disebut sebagai Ummu Abdillah sampai ia meninggal dan ia tidak pernah melahirkan sama sekali.

Berdasarkan hadits ini, disyariatkan berkun-yah walaupun seseorang tidak memiliki anak, ini merupakan adab Islami yang tidak ada bandingannya pada ummat lainnya sejauh yang aku ketahui. Maka sepatutnya bagi kaum muslimin untuk berpegang teguh padanya, baik laki-laki maupun wanita, dan meninggalkan apa yang masuk sedkit demi sedikit kepada mereka dari adat-adat kaum ‘Ajam seperti al-Biik (البيك), al-Afnadi (الأفندي), al-Basya (الباشا), dan yang semisal itu seperti al-Misyu (المسيو), as-Sayyid (السيد), as-Sayyidah (السيدة), dan al-Anisah (الآنسة), ketika semua itu masuk ke dalam Islam. Dan para fuqoha’ al-Hanafiyyah telah menegaskan tentang dibencinya al-Afnadi (الأفندي) karena di dalamnya terdapat tazkiyah, sebagaimana dalam kitab ‘Hasyiyah Ibnu Abidin’. Dan Sayyid hanya saja dimutlaqkan atas orang yang memiliki kepemimpinan atau jabatan, dan pada masalah ini terdapat hadits (قوموا إلى سيدكم) “Berdirilah kepada (tolonglah, pent) sayyid kalian”, dan telah berlalu pada nomor 66 (dalam ash-Shohihah, pent) dan tidak dimutlakkan atas semua orang karena ini juga masuk pada bentuk tazkiyah.

Faidah : adapun hadits yang diriwayatkan dari ‘Aisyah rodhiyallohu anha bahwa bahwa ia mengalami keguguran dari Nabi shollallohu alaihi wa sallam, lalu ia menamainya (janin yang gugur tersebut, pent) Abdulloh, dan ia berkun-yah dengannya, maka hadits tersebut bathil secara sanad dan matan. Dan keterangannya ada pada adh-Dho’ifah jilid ke-9. -Selesai perkataan syaikh al-Albani rohimahulloh-

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua....

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Tuesday, November 2, 2010

Lambaian Haji Jemputan Khas Ilahi...=))

assalamualaikum

ni post khas utuk seorang sahabat yang bakal berangkat ke tanah suci pada khamis 4 november 2011...

alhamdulillah n bersyukur kerana sahabat kita Khairul Anuar Che' Man & Intan Omar terpilih untuk menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci untuk menunaikan Ibadat Haji pada tahun ini...

saya dengan ini memohon kemaafan sekiranya terdapat salah silap atau terlanjur kata dan perbuatan sepanjang tempoh persahabatan tidak kira berbicara di facebook atau di luar alam maya...

sy mendoakan agar urusan ibadat haji kalian dipermudahkan n semoga dapat beribadat dengan tenang...semoga ibadat haji diterima Allah n mendapat haji yang mabrur insyaallah...tiada lain yang sy doakan melainkan semoga semuanya selamat pergi dan selamat pulang insyallah...

sesungguhnya kita semua bakal menjadi tetamu Allah untuk ke sana bila smpai seru n waktunya...berbanyakkan berdoa sesungguhnya inilah niat dan harapan terbesar seluruh umat Islam selagimana hidupnya tertera kalimah 'la ilaha illallah muhammadur rasulullah'....



Labbaikallahumma labbaik,
Labbaikala sharikala kalabbaik,
Innalhamda wanni'mata laka walmulk,
La sharikalak


Hambamu datang menyambut panggilan-Mu,
Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat
dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu yang tiada sekutu bagi-Mu


to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Islam Di Hina Di Bumi Malaysia...=GG

assalamualaikum

ni post serius punya topik...sila amik perhatian....don't play play....

Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
berkait dgn soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
Bukan takut nak beranak, tapi takut
ada anak yang terpesong akidah.. baik tak de langsung!!

Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang
terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga
minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.

Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...
Depa send memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung
dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia
Antaranya:

1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
- Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'....Kalau dia kata nak
jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
minta di'tiada' kan .

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan... Walaupun la ni
bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar.

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
Malaysia ? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
Muslim.

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya
dibatalkan pertubuhan itu. Tau 50 orang Islam tu kata apa?...Depa kata kat
Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
langsung!'...Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,
maka inilah hadiahnya!'...
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia . Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar,
macam ada benda dalam mulut sampai tak boleh nak buka!

Kata Al-Imam Ibn Kathir didalam tafsirnya: Sepertimana yang Tartar
berhukum dengan berteraskan sistem pemerintahan yang diambil daripada raja
mereka Genghiz Khan yang telah mencipta untuk mereka undang-undang Yasak
yang merupakan sebuah buku menghimpunkan hukum-hakam yang diambil
daripada syariat yang berbagai, iaitu Yahudi, Nasrani, Islam dan lain-lain.

Dalamnya juga banyak hukum-hakam yang diambil daripada fikiran dan hawa
nafsunya semata, lalu dijadikan undang-undang yang diikuti oleh anak
cucunya. Mereka mendahulukannya melebihi kitab Allah dan Sunnah
Rasulullah, sesiapa yang berbuat demkian maka dia adalah kafir dan wajib diperangi
sehingga dia kembali kepada hukum Allah dan Rasulnya dan tidak berhukum
selain daripadanya dalam perkara kecil ataupun besar (rujukan tafsir
al-Quran al-'Azim oleh al-Imam Ibn Kathir jld. 2, m.s. 70. Cetakan Beirut)

ni la padahnya bila Islam dipermainkan n hukum dipersendakan...semoga kita terhindar daripada perkara2 ini..kita harus berjuang mempertahankan ISLAM..

SOKONG ISLAM ANDA SELAMAT

bukan berkhutbah cuba betuli jua

to be continued.....arjuna kayangan layangan =II

Monday, November 1, 2010

9 Ciri Yang Menarik Perhatian Lelaki...=D

assalamualaikum

cari bakal suami? cari bakal isteri? ker cari bakal isteri satu lagi? kihkihkih..xkira la bakal apa pun ni ada 9 ciri yang lelaki bakal cair tgk pompuan n pompuan boleh cairkan lelaki...

1- Sikap Keibuan - Banyak lelaki yg terpikat pada wanita yg bersikap keibuan, lembut, mengambil berat dan penuh kasih sayang. Wajah yg keibuan mampu membuatlelaki berasa tenteram ketika sedang stress, cemas dan gelisah dan senang hati ketika mahu bermanja. Jangan tunggu sampai melahirkan anak baru nak tonjolkan sikap keibuan. Setiap wanita ada potensi keibuan dalam diri masing2.

2- Keanak-anakkan - Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda. tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yg melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yg menyenangkan. Misalnya, kemanjaan wanita yg membangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki. Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah.

3- Penuh Pengertian - Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan, memilih waktu yg tepat utk berbincang masalah dan sebagainya. Contohnya ketika lelaki melakukan kesilapan, wanita yg berpengertian tidak terus mengeluarkan kata2 yg kasar atau menuduh bukan2 sebaliknya cuba mengerti duduk persoalannya.

4- Menghargai - Wanita yg menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Berbeza dgn wanita yg suka diperlakukan dgn lembut, lelaki suka dihargai, dipuji dgn tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuat lelaki berasa bangga.

5- Menjaga Penampilan - Lelaki menyukai wanita yg pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yg baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya.Dia akan murah senyuman, pandai merawat tubuhnya, meningkatkan kualiti hidupnya dan memberi yg terbaik kepada dirinya.Dia suka dan bersyukur dengan dirinya dan secara tidak langsung memancarkan pesona yg menyebabkan lelaki juga menyukainya. Apabila sudah berumahtangga, wanita tersebut terus menjaga penampilan dirinya dan kesihatan tubuh badan walau sudah beranak-pinak. Siapa yg tidak suka isteri yg masih kelihatan cantik dan ramping walau dah punya anak 3??

6- Pandai berbicara - Lelaki tertarik dgn wanita yg pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yg disukai lelaki berbeza dgn topik kegemaran wanita,wanita tersebut dapat mengimbanginya. Dia bukan sekadar teman berbual yg pasif, tetapi dapat memberi respon dan pendapat yg baik. Dia juga tahu menjadi pendengar yg baik, serta mengalihkan topik yg agak serius kepada perbualan yg lebih menarik. Lelaki juga suka dengan wanita yg suka bergurau dan pandai berjenaka serta boleh menerima jenaka lelaki dgn baik dab berfikiran terbuka.

7- Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri - Wanita yg pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yg lebih tua dan cara berhadapan dgn orang yg lebih muda. Apabila berhadapan dgn suasana yg baru, wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri. Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.

8- Menghormati Diri Sendiri - Lelaki suka dgn wanita yg menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yg menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya. Jadi dia tahu apa yg dia inginkan dan mahu elakkan serta menjaga maruah dirinya. Dia tidak akan merendah-rendahkan dirinya dan tidak akan membiarkan lelaki memperlakukan dirinya sesuka hati.

9- Simpati dan prihatin - Lelaki suka wanita yg murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yg wajar dan spontan mencerminkan hati yg mulia. Ada kecantikan dalaman pada dirinya yg memancar keluar dgn indah dan mempesona.

sharing is caring..thanx kat kawan FB sy Halimaton Sa'adiah sebab bg share...

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

Bila Yang Tegur Tak Seupa Bikin...=II

assalamualaikum

baru tgk tajuk dah tertawan? hahahha...alrite....topik best utk diulas melalui persepsi aku.harap jangan la marah, bersedih hati atau geram n what so ever...

kembali kepada fokus tajuk....actually aku buat post ni sebab hampir 4 tahun aku main fb bnyak sgt status lebih kurang begini bunyinya :

"kau xpayah la nasihat aku...kau cermin la diri kau dulu sebelum kau nk tegur aku..diri sendiri xterurus...bla bla bla..."

satu budaya masyarakat kita ni kalo seseorg tu nk tegur kesalahan kita org tu mesti kurang2nya ag bagus dari kita (wlhal xsape pun bagus)....hurmmm...actually budaya tegur menegur ni satu amalan yang baik sebenarnya....kita xkn nampak salah kita melainkan org lain...org lain adalah 'cermin' bagi diri kita supaya kita dapat melihat apa tindak tanduk kita yang mungkin melampaui batas....

tegur menegur ni xperlu nk kena tgk diri kita atau org yg nk tegur tu kena cermin diri dia dulu...bila org tegur kita sudah pastinya ada khilaf kita yang kita lakukan tanpa kita sedari...

bnyak situasi sebegini terjadi kerana kita hanya melihat teguran itu sesuatu yang negatif ditambah lagi org yg menegur kita pun lebih kurang jer malah mungkin lebih teruk...

kita tidak suka melihatnya daripad sudut positif...cuba berfikir sejenak...bayangkan sorg wanita seksi menegur kita dengan berkata 'dik, xmanis berpakaian macam ni'....kena plak awex yg tegur tu pakai singlet jer....yang kita plak pkai baju ketat tp tayang dada...

maka bermulalah BIKIN PANAS..sah2 la perang mulut n kompom2 la akak seksi yang tegur tadi kena MAKI sama.....hahaha...

kes2 macam ni biasa yang menegur berbakul kena maki beb...kalo kena SOUND boleh tahan lagi...ni MAKI.....igt maki tu macam makan kuaci bunga matahari ke? LOL....

tiada siapa sempurna di dunia ini....semua xterlepas daripada melakukan dosa n kesalahan...kalo melihat pada sudut yang positif dari situasi tadi, sebenarnya akak tu kalo boleh xnk kita berperangai lebih teruk daripada dia atau terjebak dalam perkara sedemikian...dalam pkra ini cukup la sorg jer yang terjebak n xpayah la tambah korum lagi...

yang buat sakit hati plak jawab mulut mcm bnyak sgt insurans nyawa takaful "apa kau sibuk? hidup aku aku punya suka la..ko xpayah masuk campur" pergh!!!!!!! mu baham pil kuda ke kabo gitu korang....

mmg la hidup ni dosa masing2 tanggung...kubur check-in lain-lain...tapi beringat la sikit....jangan kerana kita org lain mendapat dosa sama...ko pk kalo mati tu ko masuk liang sendiri ke org lain tolong pikul?....

cuba kita amik positif sesuatu teguran...mungkin yg tegur kita dulu pun pernah teruk macam yang kita buat so dia xmo la kita mewarisi tabiat yang xbaik cmtu...dalam situasi tadi aku bagi contoh jer...sebenarnya dua-dua pun xbagus...dah ko tayang aurat sah-sah la xbagus...cuma nk bagi contoh supaya senang faham...

INGAT, orang yang tegur kita adalah orang yang sayangkan kita...mmg diakui kadang-kadang kita pun bengang org xkenal kita then sound macam baget bagus jer (lain la bajet 2011..errkkk!!! =P).....aku sendiri pun macam tu..biasa la manusia...

mmg la kita marah org sound kita...tapi cuba amik dari sudut positif...mungkin berlaku pertikaman lidah (jgn bunuh membunuh)tapi lepas tu kita pk la balik...xrugi pun kita muhasabah atau muhasarawak diri kita...org yang nampak salah silap kita..

yang betul pada diri kita tetap akan jadi betul...begitu juga yang salah...bahaya jadi org yang tak boleh ditegur....xboleh bercampur dengan masayrakat...

kepada yang tegur plak jgn la sound depan org ramai..lain la kawan baik korang yg mmg jenis gurau kasar...dalam Islam itu sendiri ada 3 cara menegur, guna mulut..xjalan guna tangan..xleh gak cukuplah tegur dlm hati dengan membenci pkra demikian...guna pendekatan berhemah agar org boleh menerima teguran..slow talk slow more bro...

kita semua tak sempurna...bnyak dosa...tapi kita semua masih ada masa n ruang untuk bertaubat..jangan pk "aku muda lagi..nt dh tua aku bertaubat la"...hidup kita ni semua xlama...bila-bila boleh dijemput pulang...nk bertaubat xsemestinya kena g masjid (tp elok la kalo kat masjid)....tyme naik tangga office, balik keje..g riadah pun boleh bertaubat....sesungguhnya pintu taubat n keampunan Allah itu seluas-luasnya...

Allah xpeduli berapa lama kita ni lagha buat dosa..tapi Allah nak kita bertaubat n kembali ke jalan yang benar...marilah kita sama-sama cari keredhaan Allah...biar masuk syurga sama-sama...sesungguhnya azab neraka Allah sangatlah pedih...yang baik jadikan pengajaran...yang buruk kita tinggalkan...

maaf jika anda terasa..ini hanyalah pandangan aku...setuju atau tidak terpulang...tiada niat nak menyakiti sesiapa...

bukan berkhutbah cuba betuli diri jua...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))