Tuesday, December 28, 2010

Sorotan 2010...=))

assalamualaikum....

pepagi dah ngadap blog...al-maklum la dah lama xupdate blog aku ni....nak cite pun xder story sgt...senang cerita aku nak cite ape yg best n xbest dalam 2010....beberapa hari jer lagi dah nak 2011...Ya Allah cepatnya masa berlalu....hidup mesti diteruskan...


KEMATIAN

kita mualakan dengan kisah yang sedih dulu...actually tahun ni aku kehilangan nenek kesayangan selepas kembali mengadap Ilahi akibat sakit mengejut....ramai organg xsangka nenek aku kembali tanpa kami sedari....walaupun kadang-kadang nenek aku xcam aku, tapi aku tau dalam hatinya dia akan ingat aku..

masa kecik kalau bapak aku kena duty kat kem, aku kompom la akn tinggal dgn nenek aku...ingat dulu kecik2 masa tu dalam umur 4-5 tahun kalau nenek aku pergi kedai, kompom aku ikut naik basikal...cakap jer nak keropok atau jajan ape, kompom dapat...kalo gaduh dgn mak su aku, kompom opah aku akan back-up aku...

2 minggu sebelum dia meninggal, dia ada tegur aku masa aku dtg stor usha kete aku...dia kata dia sihat...tu la last aku jumpa dia...then masa tu aku sibuk dgn praktikal...tambah tyme nak PRK Hulu Selangor....

akhirnya sehari sebelum semua pergi membuang undi, Habsah Binti Alang Ahmad kembali ke rahmatullah...sesungguhnya sudah tiba ajalnya dan Allah lebih menyayanginya....

april 2010, perginya seorang lagi sahabat, Din Beramboi kerana penyakit denggi....semua orang rasa kehilangan...walaupun aku xkenal din secara peribadi, tp dia la sahabat yang menceriakan hari-hari sahabat yang lain dgn keletahnye tidak kira di mana sahaja...



sejak beliau pergi, tiada pelawak yg berkualiti seperti din...lawak yg gila-gila tapi sebenarnya untuk menghiburkan hati kita semata-mata...pemergiannya amat dirasai...

semoga roh kalian berdua ditempatkan dalam golongan orang-orang soleh...AL - FATIHAH


STUDY

alrite, cite pasal study plak....alhamdulillah tahun ni dah habis azab kehidupan sebagai seorang pelajar....3 tahun ngadap buku beb!!! hahahaha...mau xtepu otak aku ni....beribu duit parents aku habis sebab belajar menatang media ni....

susah senang pahit getir sebagai student dah berlalu...xboleh diulang...nak falshback pun kat akhirat nanti....kalo xkerana ragam pihak management yg cam hampeh, kalo x semua akan berlaku dengan lancar....



Allah lebih mengetahui..disebalik semua kekalutan habis dah study aku...3 tahun duduk KL sbg student...macam-macam bbenda n ragam hidup aku lalui...semua untuk mengajar aku erti kematangan...

kalo aku masuk University, kompom xhabis study ag tyme ni...hahaha...alhamdulillah Allah permudahkan segalanya...cita-cita aku nk belaja di IPT berjaya n parents aku pun lega sebab aku dah lepas dari tanggungan mereka...


KERJA

dah habis study, agak lama la aku menganggur lepak dengan family....hampir 5 bulan ada rasenyer...alhamdulillah aku akhirnya kerja as wartawan kat satu company politik side...masa dulu aku praktikal kat harakahdaily....bnyak belajar selok belok n ragam kehidupan media....

nak masuk side media ni serius IMAN KENA TEGUH....terus terang la side ni mmg bnyak la propaganda n pkra-pkra yang boleh menjerumuskan seseorang kepada kehidupan yang jahanam....kawan-kawan kena pandai pilih...jangan la semua benda nk ikut orang...kalo ikut benda baik xper...kalo benda xbaik mmemang hanyut la...



masa praktikal aku kenal dgn ramai org berpengalaman kat field ni....sumer dah jadi geng...sporting n leh la masuk kepala...ngam...wlaupun interview cameraman, tapi dorg panggil untuk jadi reporter...mak aku cakap amik jer...jangan memilih, Allah nak bgi rezeki tu, kalo tolak jer nanti pendek plak rezeki tu...aku xcakap banyak, DEAL...

memula mmg xselesa la...lama-lama dah ok dah...tapi yg xbestnyer, media ni akan membuatkan poket cepat kering terutamanya bab Rokok....kena pau tu biasa...rokok ku rokok mu jua...hahahhaa...aku senang jer, mati sama2...ape ada hal...hahahhahaa...

*kepada yg belum terjebak dengan rokok, jgn mulakan...nasihat daripada aku =D


KERETA



dalam 3 tahun jer aku dah ada 2 bijik kete n both brand HONDA.....aku sedih sebenarnya vtec aku tersadai...kereta tu banyak kenangan...susah senang aku bersamanya....tapi aku teringat ayat ex gf aku:

"u tau x, u asyik repair jer kete tu u dah boleh beli satu proton waja baru tau."

betul kata dia, tapi kenangan bersama dengan kereta buruk tu xkn aku lupakan...kete sekarang pun alhamdulillah ok...ada kalanya aku berfikir,

"Allah xkan bagi semua yang kita mahukan, tapi apa yang Allah beri itu memang kita perlukan"

yup, kete sekarang adalah kereta yang memang aku perlukan....boleh ulang alik kerja...boleh balik ipoh selalu...dah jauh pun kete tu pergi...dah sampai johor pun...kalo dah sampai johor kira dasyat la...haahhahaa



aku tengah plan nak beli kete no 3....HONDA gak....tp buat masa ni hold dulu la...mungkin duit ada untuk yg lebih penting lagi...kalo mamapu aku nak beli Grand Livina plak...aku skrg fokus kepada kereta besar terus...dah kawin nanti senang..muda mmg la nak enjoy elok kereta sporty cam EG, EK, tapi xmampu la...kalo mampu pun aku nak beli Toyota Altezza...gempak seyhhh...rezeki tu ada, kena bersabar jer...insyaallah dapat....

RAMBUT

akud ah simpan 2 tahun rambut aku...serius memang panjamg cam awex dah..hahhahaa..tapi memang best rmbut panjang ni...



biasa aku xrunsing rambut panjang...org sekeliling yg bising....walhal aku xkacau orang pun...ntah la...manusia kan!!! ada jer yg xkena..sabar jer la...

tapi lastnyer aku kena potong gak sebab nak masuk kerja....sayang gak...tapi apa ada hal, boleh panjang balik...so skrg dalam proses pemanjangan....


CINTA

diam x diam dah 3 tahun aku single...aku xtau kenapa aku masih setia dengan cinta yang satu tu...3 tahun menempuh ranjau panjang mengharungi kehidupan tanpa cinta yang sangat membuatkan diri terlalu berani, gembira n bukan afix yang sebelumnya...

aku akui mungkin keegoaan aku membuatkan aku hilang cintanya buat selamanya..tapi sejujurnya aku masih setia mengharapkan dirinya...kata org, jika cinta pertama itu hilang, pastinya ia tidak akan kembali...

semua itu urusan Allah...mungkin jodoh kami bukan di sini....bukan xda wanita lain selepas dia yang cuba aku dekati, namun semua tidak sama seperti yang pernah aku alami bersmanya..aku bukan membandingkan, malah mencari yang lebih baik dariapda sebelumnya...namun tidak kutemu....mungkin belom tiba masanya..



orang melihat aku bahagia n tersenyum gembira, tetapi dalam hati tidak siapa yang tahu melainkan DIA....jujur aku setia menantinya walaupun ianya mustahil...

kegagalan cinta menjadikan aku lebih matang...semua yg aku ada pada hari ni hasil daripada kekecewaan cinta...aku cuba bangkit walaupun tidak berdiri tegak 100%...aku tahu dia bahagia...aku doakan dia bahagia...

aku masih berpegang pada janji aku 3 tahun dahulu...mungkin itu aku masih belum bertemu dengan yang baru...ruang kerja yang sibuk menyebabkan terbatas ruangku untuk bersamanya....biarkan..

kepada awak, awak kurinaan Allah yg indah satu ketika dahulu, Allah tarik balik sebab sy alpa dengan nikmat itu...sy redha n doakan awak bahagia...seteguh mana lelaki, pasti akan ada seorang wanita yang akan membuatnya 'gila'....dan awak pernah buat sy gila n say masih terus gila...
______________________________________________

banyak yang berlaku 2010....xsemua boleh dicoretkan disini...ada kalanya aku terlupa apa yang pernah terjadi....2011 fokus mengumpul aset n kerja kuat...aku masih ada 4 tahun untuk mengotakan janji aku...insyaallah akan berjaya...aku serahkan semuanya kepada Allah...



aku berharap 2011 lebih baik dari sebelumnya...pintaku moga Allah perluaskan rezeki ku dan keluargaku dengan limpah ruahnya...kesihatan yg baik kepadaku n keluargaku serta dipanjangkan umur....

sesungguhnya aku alpa dengan kehidupan ini....banyak dosa dan kesilapan yang dibuat...moga Allah mengampuninya...

selamat tinggal 2010....selamat datang 2011..

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

No comments: