Sunday, August 14, 2011

Laungan Azan Haram Di Pulau Pinang?.....=II

assalamualaikum....

ni latest post yg mungkin menyentuh sensitiviti umat Islam..tapi sebagai umat Islam, kita wajib menyiasat sesuatu perkara yang disampaikan tanpa membuat hukuman membabi buta....

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.(al-Hujurat:6).




TAJUK SURAT: 'Hukum membaca al-Quran sebelum subuh dengan menggunakan pembesar suara

KANDUNGAN NEWS: suara azan subuh dan bacaan al-Quran tidak lagi berkumandang di Pulau pinang...


Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa'id al-Khudri:

"Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda:

"Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat" (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).


nak spin agak2 la...macam mane plak ada tokok tambah bahagian halangan suara azan....hahahhaa...next tyme nk menipu pun agak2...jgn sampai kantoi....bulan ramadan ni pun nak menipu jer kerjanya...

to be continued.....arjuna kayangan layangan =))

3 comments:

Anonymous said...

bodoh, tuh larangan bila orang tengah sembahyang. Dasar sekutu DAP laknatullah

Anonymous said...

Tu dia sokong lagi dap, habis keistimewaan orang melayu. Ikut kata orang tua kita, jangan mudah percaya dengan kata manis orang kafir nescaya kita orang melayu akan ditindas.

Anonymous said...

DAP bertepuk tangan bila kita orang melayu berpecah belah dan berpuak-puak. Semangat Hang Tuah seakan lenyap didada orang melayu kita. Orang melayu harus bersatu kembali untuk menegakkan kedaulatan bangsa kembali sebelum DAP meneruskan propaganda untuk mencemar kedaulatan orang melayu dan meneruskan misi untuk merampas tanah air kita. Ayuh orang melayu, bangunlah, berjuanglah kembalikan maruah dan kedaulatan kita. Bersatulah demi bangsa, seperti kata azimat Hang Tuah : Takkan Melayu Hilang Didunia.....